Η Αρχή - Η γέννηση της αρχαίας πόλης
Βούρα, Βουραίοι, Βουραϊκός, Ελίκη, Σύβαρις, Θουρίοι, Ποσειδωνία (Paestum), Λάος (Laus), Σκίδρος (Scidrus)
Πρόκειται για πόλεις συγγενικές, με κοινές ρίζες και κοινή ιστορία.
Η Βούρα κόρη της Ελίκης, Η Σύβαρις αποικία της Βούρα στην Κάτω Ιταλία, Σύβαρις και Θουρίοι συνοικιστές στις νέες πόλεις της Μεγάλης Ελλάδας Ποσειδωνία, Λάος και Σκίδρος.
Πολλές πηγές υπολογίζουν την ίδρυση της Ποσειδωνίας από Συβαρίτες εποικιστές γύρω στα 650 π.Χ και ότι μετά την καταστροφή της Σύβαρης από τον Κρότωνα στα 510 π.Χ οι κάτοικοί της εγκαταστάθηκαν στον Λάο και Σκίδρο.
Γνωρίζουμε ότι η πόλη της Σύβαρης έφθασε σε πολύ μεγάλη πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη. Τούτο σημαίνει πολυετή προσπάθεια που δεν μετριέται με τις δεκαετίες.
Επομένως και παρά τις εικασίες μερικών να προσδιορίσουν την ίδρυση της Σύβαρης στα 720 π.Χ, όλα συνηγορούν σε πολύ παλαιότερη εποχή.
Όλοι συμφωνούν ότι η Σύβαρη είναι μία από τις αρχαιότερες ελληνικές αποικίες στην Δυτική Μεσόγειο.
Κατά την γνώμη πολλών ερευνητών η Σύβαρις υπήρξε και παλαιότερα αποικία των Βουραίων αρκετούς αιώνες ενωρίτερα.Στα 720 π.Χ έφθασε εκεί ένα νέο κύμα εποικιστών από την Βούρα, λόγω σοβαρού δημογραφικού προβλήματος που αντιμετώπιζαν στις περιορισμένες γεωργικές εκτάσεις που κατείχαν στην Αιγιαλεία.
Όσον αφορά την χρονολογία ίδρυσης της μητρόπολης Βούρα, εδώ θα πρέπει να ανατρέξουμε σε πολύ παλαιές εποχές.
Η πόλη της Βούρα έχει απευθείας σχέση και σύνδεση με τους πρωτοέλληνες.
Σε πρόσφατες ανασκαφές στην γειτονική πόλη Ελίκη βρέθηκε οικισμός που υπολογίζεται να είναι εκεί από το έτος 2400 π.Χ.
Υπάρχουν όμως στοιχεία που συνηγορούν ότι και αυτός ο οικισμός βρίσκεται πάνω σε βάσεις παλαιοτέρου οικισμού…
Δυστυχώς στην περιοχή της Βούρα δεν έχουν γίνει ακόμη ανασκαφές για να δώσουν απαντήσεις σε τέτοιου είδους προβληματισμούς.Ωστόσο να μη μας διαφεύγει το γεγονός ότι το Μαντείο του Ηρακλή του Βουραϊκού είναι εκεί και μας θυμίζει την διαμάχη Ηρακλή και Απόλλωνα περί τον Ιερό Τρίποδα και την σημασία της πανάρχαιας αυτής πόλης.
Οι Έλληνες ως αυτόχθονες κάτοικοι διέμεναν σε πολλές παραλιακές περιοχές Μεσογείου πολύ πριν του τελευταίου μεγάλου κατακλυσμού του Δευκαλίωνα. Είχαν σχέσεις με άλλους υπερπόντιους λαούς και συναλλάσσονταν οπωσδήποτε με τους Άτλαντες.
Σε μια χρονική περίοδο, γύρω στα 11.500 π.Χ, όταν σύμφωνα με ερευνητές συνέβη μια Μεγάλη Καταστροφή στον Πλανήτη μας, όπου εξαφανίστηκε το 80% περίπου των ανθρώπων της τότε εποχής, οι Έλληνες, σαν παραλιακός λαός, πλήρωσαν με το παραπάνω,
τόσο σε ανθρώπινες ζωές , όσο και σε χαμένη πολιτιστική κληρονομιά, εκείνο το Μεγάλο Τραγικό Γεγονός.
Τα υψηλά όμως βουνά του ελλαδικού χώρου και η παραδοσιακή προσήλωση των Ελλήνων στους Θεούς , τους βοήθησαν να διαφυλάξουν μεγάλο μέρος όχι μόνον της δικής τους πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και αρκετή ΄΄Γνώση΄΄ που είχαν αποκτήσει στις υπερπόντιες επαφές τους .
Στην περί τον Όλυμπο λοιπόν περιοχή μετά τον Κατακλυσμό ο Δευκαλίωνας με την σύζυγό του Πύρρα συνεχίζουν να δημιουργούν διατηρώντας την ελληνική τους παράδοση.
Οι απόγονοί τους Δώρος, Ξούθος και Αίολος ανασυντάσσουν πολιτείες και βασίλεια .
Ο Ξούθος κάποια στιγμή κατεβαίνει στην Αττική και παντρεύεται την κόρη του βασιλιά της Αθήνας Κρέουσα.
Χάριν στην προϋπάρχουσα γνώση η ανασύνταξη των πολιτειών γίνεται γρήγορα και με τρόπο υποδειγματικό.
Παρατηρούμε ότι την μακρινή εκείνη εποχή, στην Αθήνα, όχι μόνον υπάρχει ζωή, αλλά υπάρχουν θεσμοί σε λειτουργία, γεγονός που προϋποθέτει μια προκατακλυσμιαία ανάπτυξη ενός σοβαρού ελληνικού πολιτισμού.
Εδώ κάπου αρχίζει και η ιστορία της Βούρα.
Η πανέμορφη Κρέουσα , αν και παντρεμένη με τον Ξούθο, δεν κατάφερε να αντισταθεί στις ερωτικές προτάσεις ενός πανέμορφου θεού και έτσι ένα απομεσήμερο εκεί δίπλα στις όχθες του Ιλισού , πλαγιάζει με τον Απόλλωνα και γεννιέται ο γενάρχης των Ιώνων ο ΙΩΝ.
Από μικρός ο Ίων στάλθηκε και υπηρέτησε στους Δελφούς, δίπλα σε ιεροφάντες και ιέρειες.
Έμαθε πολλά, μα πάνω από όλα έμαθε την τέχνη να κυβερνά και να πολεμά την αμάθεια και την βαρβαρότητα.
Ο λαός των Αθηνών τον λάτρευσε και εκείνος του το ανταπέδωσε με ευεργετήματα πολλά. Η φήμη του ξεπέρασε την Αττική και όταν στην Αιγιαλεία ξέσπασε πόλεμος τρανός ενάντια στον βασιλιά Σελινούντα, εκείνος δεν δίστασε ούτε στιγμή να τρέξει εκεί με στρατό και να βοηθήσει τους αμυνόμενους.
Νίκησε και σαν έπαθλο πήρε γυναίκα του την κόρη του βασιλιά την πανέμορφη Ελίκη.
Μαζί ίδρυσαν την Ιωνική Δωδεκάπολη στην Βόρειο-Δυτική Πελοπόννησο. Προστάτης τους ο Ελικώνιος Ποσειδώνας.
Καρπός του έρωτά τους μια μοναχοκόρη, η πανέμορφη Βούρα, χάριν της οποίας ίδρυσαν την ομώνυμη πόλη εκεί δίπλα στις όχθες του ποταμού που έκτοτε φέρει το όνομά της.
Όταν ο ημίθεος Ηρακλής διεκδίκησε από τον Απόλλωνα τον ιερό τρίποδα των Δελφών, ήλθε εκεί στις όχθες του Βουραϊκού και ίδρυσε το πρώτο του Μαντείο με την ονομασία ΄΄ Ηρακλής ο Βουραϊκός΄΄.
Εκεί οι προσκυνητές, βασιλείς και άλλοι νουνεχείς της Οικουμένης, έριχναν τους αστραγάλους και διάβαζαν τους χρησμούς, στους ΄΄Πίνακες της Γνώσης΄΄ , όπως τους αποκαλούσαν οι σοφοί της εποχής.
Η πόλη της Βούρα μεγάλωσε και μεγαλούργησε.
Κόρη μιας μυθικής οντότητας , της Ελίκης, την οποία πολλοί μύθοι την θέλουν να είναι επίσης μια από τις τροφούς αυτού τούτου του Δία, όταν εκεί στην Μεγαλόνησο Κρήτη βρέθηκε κάτω από την προστασία των Κουρητών, η Βούρα δεν είχε μόνον παρελθόν και θεϊκή καταγωγή αλλά και λαμπρό μέλλον.
Έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αέναη μετακίνηση των λαών και δη των ελληνικών φύλλων ανά τις χιλιετίες.
Την εποχή της εκστρατείας του Διονύσου σε Ινδία και Άπω Ανατολή, η Βούρα συμμετέχει με εποίκους και δημιουργεί μικρή ομώνυμη πόλη παρά τον ποταμό Παλακούντα, νοτίως της Βαβυλώνας.
Ίχνη της πανάρχαιας πόλης Βούρα υπάρχουν ακόμη και πέρα του Ινδικού Ωκεανού.
Από περίληψη ημερολογίου πλοίου ,τον Ιούνιο του 1643 μ.Χ, που έπλεε στα νερά του Ειρηνικού Ωκεανού εκεί κοντά στην Νέα Γουινέα και στις Μαλούκες Νήσους αναφέρεται:
΄΄ On the 27th of May we passed turougt the Straits of Boura, and continued our passage to Batavia, where we arrived on the 15th of Juni , in the latitude of 6 degrees 12 minutes south, and in longitude of 127 degrees 18 minutes…’’
Οι Αργοναύτες βλέπετε είχαν ακόμη μία φορά κάνει το θαύμα τους. Ακολούθησαν τα ίχνη της Ηούς . Ταξίδεψαν στον τρίσβαθο Ωκεανό και επισκέφθηκαν τα παλάτια της εκεί που πρώτα ανατέλλει ο Ήλιος σε όλη την Υδρόγειο.
Εκεί στα μακρινά Μεταγύρεια.
Διαβάζοντας την Μυθολογία των Maori της Νέας Ζηλανδίας μένει κανείς κατάπληκτος από τις στενές σχέσεις της με την ΄΄Θεογονία΄΄ του Ισιόδου.
Ένας έμπειρος ευρωπαίος ιστορικός καταγράφει με λίγες γραμμές αυτή τη σχέση και αναφέρεται στα τα παλάτια της Ηούς:
"Tane was then taken to Metagireia, the home of Io
Here (…) Thame s final purification took place, and
He was ready to enter the temple (…) where the whatukura
Gave into his hands the three baskets of knowledge and
The two sacred stones..’’ A.W.REED Maori Mythologi."
Η μυθική παρουσία των Ελλήνων στον Μεγάλο Ωκεανό ήταν ένα κοινό μυστικό στον αρχαίο Κόσμο. Ο Όμηρος στο (λ) της Οδύσσειας γράφει:
"Ο ήλιος σαν βασίλεψε κι ισκιώσανε οι δρόμοι,
στα πέρατα του τρίσβαθου Ωκεανού είχε φθάσει.
Εκεί ήρθαμε κι αράξαμε, και παίρνοντας μαζί μας
Τ΄αρνιά, τραβούσαμε κοντά στου Ωκεανού το ρέμα,
Ωσότου φθάσαμε έπειτα στο μέρος που ΄πε η Κίρκη..’’
Τόσο παλαιά φθάνει η Βούρα. Η μυθική αυτή πόλη φαντάζει ακόμη πιο απόμακρη και λόγω του γεγονότος ότι δεν έχουμε στα χέρια μας κάτι το χειροπιαστό. Έστω και έναν ναό, ένα θέατρο ένα άγαλμα του πανάρχαιου πολιτισμού της. Μερικές μόνον σκόρπιες αποστροφές αρχαίων συγγραφέων μερικές επιγραφές και ελάχιστα υπολείμματα μιας πολύτιμης κληρονομιάς αναζητούν την συνέχεια για να έρθει στο φως μια πανάρχαια ελληνική πόλη.
Τότε την εποχή του Ηρακλή δημιουργείται στις όχθες του Βουραϊκού το ομώνυμο Μαντείο και η πόλη της Βούρας εξελίσσεται σε πόλο έλξης προσκυνητών.
Αν λάβει κανείς υπόψη την ισχυρά αντιπαράθεση Απόλλωνα – Ηρακλή περί τον Ιερό Τρίποδα, αντιλαμβάνεται τον σχεδόν ανταγωνιστικό ρόλο που έπαιξε το εν λόγω Μαντείο ως προς εκείνο των Δελφών.Σε πείσμα των καιρών οι χιλιετίες πέρασαν γοργά και πολύ πριν τον Τρωικό Πόλεμο το δίδυμο των πόλεων Ελίκη –Βούρα συνεχίζει να ιδρύει πόλεις και να διοργανώνει ναυτικές και εποικιστικές αποστολές όχι μόνον πέραν του Ιονίου Πελάγους αλλά και πέραν των Στηλών του Ηρακλή.
Αναφέρθηκα ήδη στην ίδρυση της αρχαίας πόλης Σύβαρης στην Κάτω Ιταλία από Βουραίο εποικιστή. Είναι μια από τις αρχαιότερες ελληνικές αποικίες στην Κάτω Ιταλία.
Έπαιξε σημαντικό ρόλο στις συναλλαγές των λαών,από την απόμακρη Σκανδιναβία, τα Βόρεια Νησιά της Αγγλίας Ορκάδες και Shetland , μέχρι την Κύπρο την Εσπερία την Αφρική και όλη την Μεσόγειο έρχονταν εμπορεύματα και κάθε λογής πολιτιστικές επαφές.
Εκεί στην περιοχή της Σύβαρης και στους γειτονικούς Θουρίους θα πρέπει να αναζητήσει κανείς τις ρίζες πολλών φύλλων των Υπερβορείων για τους οποίους ακόμη και σήμερα υπάρχουν ερευνητές που υποστηρίζουν ότι έχουν καταγωγή από απογόνους του Μίνωα που αναμείχθηκαν με Βουραίους εποικιστές εκεί στις πλούσιες πεδιάδες της Κάτω Ιταλίας.
Πολλές έρευνες κάνουν λόγο για τις περιοχές Helgeland της Νορβηγίας ,ή ακόμη την περιοχή της μικρής νήσου Helgoland με στίγμα 54 ο 10΄ Ν , και 8 ο 04΄Ε ( περιοχή που έχει συνδεθεί και με την αρχαία Ατλαντίδα), ότι ήσαν, μεταξύ άλλων, ναυτικές βάσεις και αποικίες Βουραίων και Θουριαίων και που σε συνεργασία με άλλες ομάδες αποίκων των Ορκάδων Νήσων ήλεγχαν απόλυτα κάθε διάπλου προς δυσμάς.
Φήμες θέλουν απογόνους αυτών των ναυτικών ορμώμενοι από την μικρά νήσο BURRAY των Ορκάδων , την πόλη BURRAVOE των νήσων SHETLAND και την Νέα Σκοτία να ΄΄ανακάλυψαν΄΄ την Αμερικανική Ήπειρο αιώνες πριν την ΄΄ανακαλύψει΄΄ ο Κολόμβος.
Πολλά ευρήματα πρωτοελληνικής προέλευσης συνηγορούν στην ύπαρξη στοιχείων ελληνικού πολιτισμού τόσο στην Νότια Αμερικανική Ήπειρο όσο και στην Βόρεια Αμερική.
Ήδη από την εποχή του Ηρακλή θα πρέπει τολμηροί ναυτικοί να διέσχισαν τον Βόρειο Ατλαντικό για να αναζητήσουν, πέραν αυτού, νέους τόπους πλούσιους σε κοιτάσματα μετάλλων πολυτίμων και μη για τις ανάγκες τους.
Οι Υπερβόρειοι με βάση την Μυθολογία των Vikings έχουν σαν γενάρχη τους τον BURE.
Σύμφωνα με θεωρίες έγκριτων επιστημόνων, μέρος αυτών είναι απόγονοι παλαιών Μινωϊτών που μείχθηκαν με Συβαρίτες της Κάτω Ιταλίας και άλλες φυλές της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, διατηρήσαντες όμως την ονομασία Δαναοί (Danan).
Απόγονοι αυτών σε συνεργασία με ναυτικές αποστολές από την Νότια Ιταλία και άλλες Ελληνικές αποικίες στην Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία έμελλε να ηγηθούν στις εξερευνητικές εκείνες ναυτικές αποστολές πέραν του Ατλαντικού.
Ορμητήριά τους τα λιμάνια BURRAY στις Ορκάδες Νήσους και BURRAVOE στις νήσους SHETLAND της Βρετανίας.
Με αυτές και άλλες εξελίξεις η πόλη της Βούρα στην Αιγιαλεία αναπτύχθηκε ανά τις χιλιετίες, μέχρι που η βάσκανος μοίρα έφερε τον αφανισμό της από προσώπου γης μια νύκτα του Νοέμβρη του τρίτου έτους από της τελέσεως της 100ης Ολυμπιάδας (373π.Χ), όταν ο φοβερός Εγκέλαδος και το τσουνάμι που προκλήθηκε από αυτόν κατάπιαν τόσο την Βούρα όσο και την μητέρα πόλη Ελίκη στην Αιγιαλεία .
Όταν ο ιστορικός και περιηγητής Παυσανίας επισκέπτεται την συγκεκριμένη περιοχή 500 χρόνια αργότερα θα αντικρίσει μια νέα πόλη της Βούρα, κτισμένη αυτή τη φορά στα υψώματα, από τους απογόνους των Βουραίων, που είτε βρισκόντουσαν σε ταξίδι τον καιρό της καταστροφής, είτε επανήλθαν από άλλες αποικίες τους για να ξανακτίσουν την πόλη θρύλο, που οι ρίζες της ακουμπούν απευθείας στα μυθικά χρόνια της θεογονίας.
Σήμερα 13.500 χρόνια μετά την αρχική ίδρυση της Βούρα ο τόπος των ερειπίων της παραμένει σχεδόν άγνωστος.
Πολλές υποθέσεις, μα τίποτε το χειροπιαστό. Και το χειρότερο, η μόνη πόλη που σήμερα ακμάζει στην περιοχή δεν φέρει καν το όνομα της αρχαίας πόλης Βούρα, αλλά το ασήμαντο όνομα ΄΄Διακοφτό΄΄….
Μόνο ζωντανό σημάδι παραμένει το ιερό ποτάμι του Ηρακλή, ο Βουραϊκός και η πηγή του Σύβαρη εκεί πιο πάνω από την Ζαχλωρού.
Η Αρχαία Πόλη ζητά την αποκατάστασή της και τον σεβασμό που της πρέπει.
Η πανάρχαια Πόλη απαιτεί μια παγκόσμια κινητοποίηση για να έρθουν ξανά στο φως τα ιερά της και το Μαντείο του Ηρακλή του Βουραϊκού.Οι απανταχού Βουραίοι της Γης έχουν υποχρέωση να ξαναχτίσουν την πόλη τους.
No comments:
Post a Comment